14. Pescuitul din barcă la musca artificială

            Încep prin a sublinia faptul că legislația actuala din Romania, nu permite navigarea pe baraje (dar cu unele dintre acestea exceptate). De regulă, pescuitul este permis inclusiv din barcă, însă nu și navigarea. În acest context, mă voi referi în continuare la criteriile subiective cu care am selectat tipul de ambarcațiune, tipul de motor, amenajarea bărcii pentru pescuitul la muscă, din perspectiva unui pescar cu posibilități materiale medii. Tot conținutul acestui capitol este orientativ, dar încerc să prezint cititorule, detalii care te pot ajuta să iei o decizie realistă în cazul în care vei aborda și pescuitul la muscă din barcă. Orice barcă este funcțională, însă nu este suportabil pentru pescar, să stai o zi întreagă pe o băncuță îngustă, fără puncte de sprijin suplimentare. Cu certitudine o să te doară spatele, șezutul sau umerii. De altfel, în caracteristicile bărcii, furnizorul precizează și durata maximă de utilizare continuă la o ieșire cu barca. Prin urmare pentru a lua o decizie care ți se potrivește privind pescuitul din barcă, am să evidențiez mai multe aspecte din experiența proprie în această privință.

            14.1. Elemente de structură pentru o ambarcațiune

            Am să trec succint aici în revistă elementele structurale ale unei ambarcațiuni, pentru că la unele elemente, mă voi referi ulterior:

            a) Prova sau Prora este partea din față a ambarcațiunii;

            b) Etrava este o prelungire a provei și are rolul de a tăia apa;

            c) Pupă este partea din spate a ambarcațiunii;

            d) Etamboul este piesa de capăt a pupei;

            e) Chila element structural de sprijin pe toată lungimea navei, conectată cu etrava și etamboul;

            f) Asieta indică înclinarea longitudinală a unei nave (între pupă și provă) datorată repartizării neuniforme a încărcăturii sau a balastului;

            f ) Linia de plutire a navei goale sau linia de plutire la încărcarea maximă, este linia de contact a suprafeței apei cu bordajul exterior, indiferent de asietă;

            14.2. Termeni navali

            Să ne facem o ușoară idee și asupra termenilor specifici, dar fără a avea pretenția că vor avea o valoare practică pentru cititorul acestei cărți.

            a) Tribord este partea dreaptă a navei privind dinspre pupă spre prova;

            b) Babord este partea stângă a navei privind dinspre pupă spre prova;

            14.3. Alegerea bărcii

            Din perspectiva proprie, am eliminat de la început orice tip de ambarcațiune rigidă, care necesită transport cu un vehicul adecvat, si care necesită un spațiu propriu de depozitare pe termen lung, pentru că efortul necesar pentru a gestiona o ambarcațiune rigidă, mi se pare prea mare pentru un amator care iese pe lac o data sau de două ori pe săptămână în timpul verii.

            In categoria rămasă a ambarcațiunilor de tip gonflabil, avem două variante principale: caiacul gonflabil sau barca gonflabilă. În final am optat pentru o barcă gonflabilă de 2 persoane pe care am personalizat-o pentru o persoană. Am să compar în tabelul de mai jos  pe diverse criterii, cele două tipuri de ambarcațiuni gonflabile.

Tabel comparativ între caiac și barcă, ambele gonflabile.

Criteriu

Caiacul gonflabil de o persoană

Barca gonflabilă de 2 persoane, personalizată pentru una.

Durata de utilizare fără pauze

Max. 6 ore

 10-12 ore

Stabilitatea direcției la navigare

Bună, are aripi submerse.

Slabă.

Navigarea

Excelentă, făcută  cu o pagaie ușoară.

Greoaie, fiind făcută cu două  vâsle  scurte.  Impactul vântului moderat,  poate face imposibilă deplasarea împotriva vântului fără un motor.

Motor

Nu

Opțional pentru lacuri mai mari de 8 ha.

Confortul pescarului

Acceptabil, cu picioarele întinse.

Excelent pe un scaun de plastic,  cu straturi de burete. Picioarele sunt flexate.

Poziția stând în picioare

Nu

Posibilă, dar pentru durate scurte.

Stabilitate

Acceptabilă, pentru o lățime de aprox. 90 cm. Exista riscul de răsturnare.

Foarte bună, pentru o lățime a bărcii de aprox. 130-135 cm.

Număr compartimente

Cel puțin 3.

Cel puțin 2 compartimente.

Menținerea la punct fix. 

Dificilă cu o singură ancoră.

Bună cu 2 ancore, coborâte pe laterală, pentru o adâncime a apei sub 5 m.

Nevoi fiziologice

Dificil de rezolvat datorită poziției.

Ușor de rezolvat de pe scaun sau din picioare sau cu genunchii pe marginea bărcii.

Spațiul de depozitare în interiorul ambarcațiunii

Acceptabil dar nu suficient.

Mare cu multă rezervă de spațiu.

Greutate

In jur de 15 kg.

In jur de 20 kg.

Capacitate de transport

120 kg

220 kg

14.3. Alegerea bărcii. Tabel 1.

            Pentru că pescuiesc numai vara și numai pe vreme bună, (Continuarea o veți putea citi în carte....)

Multumim ca ne-ati vizitat ! Autorul